Ocena: 4.9/5.0

FESS – operacja zatok metodą endoskopową

Operacja zatok metodą endoskopową jest alternatywą dla tradycyjnej metody charakteryzującej się dużą inwazyjnością. Obecnie w laryngologii odchodzi się od metod klasycznych na rzecz FESS. W 1DayClinic.pl zabieg FESS, czyli czynnościowo-endoskopowa chirurgia zatok przynosowych (ang. Functional Endoscopic Sinus Surgery, FESS) jest przeprowadzany w nowocześnie wyposażonych salach operacyjnych.

FESS mini lub 1-stronny, czyli endoskopowa operacja zatok przynosowych to zabieg z zastosowaniem mikrochirurgii. Polega na udrażnianiu kompleksu ujściowo – przewodowego. Jest to miejsce w jamie nosowej do którego zbiegają się ujścia trzech zatok: czołowej, szczękowych i nosowych. Do prawidłowego funkcjonowania niezbędny jest ciągły drenaż i wentylacja zatok. Jeśli ujścia zostaną zablokowane, np. przez obrzęknięte tkanki w wyniku procesu zapalnego, pacjent zaczyna uskarżać się na przewlekłe, nawracające zapalenie zatok. W jamach zatok gromadzi się patologiczna wydzielina, która jest przyczyną dolegliwości.

• przewlekłe zapalenia zatok
  • torbiele, kostniaki, śluzowiaki zatok
  • ciała obce w zatokach
  • anomalie anatomiczne, prowadzące do częstszych infekcji

• ogólny zły stan chorego

Operacja przy użyciu mikroskopu oraz endoskopu pozwala w sposób minimalnie inwazyjny na poszerzenie ujść zatok tak, by wydzielina mogła się swobodnie z nich wydostawać. Zabieg endoskopowy może zatrzymać proces przerostu błony śluzowej i w ten sposób chronić nas przed poważniejszymi powikłaniami.
Podczas zabiegu do jamy nosowej wprowadzany jest endoskop – niewielka, giętka rurka. Zakończona jest ona kamerą, dzięki czemu chirurg dostaje się do kompleksu ujściowo –przewodowego pod kontrolą wzroku. Może również ocenić pozostałe tkanki i struktury znajdujące się w jamie nosowej. Następnie wprowadzane są niewielkie narzędzia – mikronarzędzia, którymi precyzyjnie można usunąć zmienione tkanki. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym. Oszczędne usunięcie tkanek oraz przywrócony drenaż zatok sprzyjają szybkiemu powrotowi do zdrowia. Chory po operacji może wrócić do domu jeszcze tego samego dnia.

Endoskopowa operacja zatok przynosowych (FESS)

• ustąpienie objawów nawracających infekcji, zapalenia zatok
  • swobodny oddech
  • świetny efekt kosmetyczny po zabiegu - brak blizn na twarzy