Septoplastyka – operacja przegrody nosowej

Septoplastyka to inaczej operacja przegrody nosowej. Wskazaniami do wykonania tego zabiegu są :
– istotne skrzywienie przegrody, prowadzące do zaburzeń oddychania przez nos
– nawracające zapalenie zatok przynosowych, migdałków podniebiennych, kanałów łzowych
– zniekształcenia pourazowe i pozapalne
– naczynioruchowy nieżyt błony śluzowej nosa
– znaczne upośledzenie węchu jedno- lub obustronne
– przewlekłe/nawracające wysiękowe zapalenie ucha środkowego
Septoplastyka może być wykonana różnymi metodami. Dobór znieczulenia zależy od anestezjologa. Można ją wykonywać zarówno w znieczuleniu miejscowym (pacjent jest przytomny podczas operacji, ale nie czuje bólu, dzięki znieczuleniu miejsca operacji) lub w znieczuleniu ogólnym (pacjent jest pod narkozą – zasypia na czas operacji, której w ogóle nie pamięta). Chirurg prowadzi cięcia wewnątrz jamy nosowej. Dzięki temu, na twarzy nie pozostają żadne szpecące blizny. Lekarz odwarstwia błonę śluzową nosa aż do części chrzęstnej. Następnie przywraca prawidłowy kształt przegrodzie, poprzez wycięcie niektórych jej fragmentów lub przebudowę jej struktury. Kolejnym etapem jest założenie szwów stabilizujących. Niekiedy wymagane są opatrunki założone do obu przewodów nosowych. Szwy zdejmowane są po około tygodniu. Cały zabieg trwa godzinę. Chorzy w okresie rekonwalescencji powinni ograniczyć wysiłek fizyczny do minimum, dbać o prawidłową wilgotność jamy nosowej stosując preparaty z soli morskiej itp. Podczas kichania otwierać usta, by zminimalizować ciśnienie wytwarzane w jamie nosowej. W przypadku nadmiernego krwawienia schłodzić nos, zatoki przynosowe stosując zimne okłady. Pomocne są również preparaty z oksymatazolinu, który obkurcza naczynia krwionośne.

• istotne skrzywienie przegrody nosowej, prowadzące do zaburzeń oddychania przez nos
  • nawracające zapalenie zatok przynosowych, migdałków podniebiennych, kanałów łzowych
  • zniekształcenia pourazowe i pozapalne nosa
  • naczynioruchowy nieżyt błony śluzowej nosa
  • znaczne upośledzenie węchu jedno- lub obustronne
  • przewlekłe/nawracające wysiękowe zapalenie ucha środkowego

• zły ogólny stan chorego

Septoplastyka (operacja przegrody nosa)

• polepszenie kształtu i estetyki nosa
  • znaczna poprawa oddychania, swobodny oddech
  • poprawa zmysłu powonienia
  • ustąpienie objawów nawracającego zapalenia ucha, migdałków itp.

• zapewnienie prawidłowej wilgotności jamy nosowej (stosować preparaty z soli morskiej)
  • w przypadku nadmiernego krwawienia schłodzić nos, zatoki przynosowe stosując zimne okłady