Celem zabiegu jest zamknięcie przetoki ustno-zatokowej, czyli otworu między jamą ustną, a zatoką szczękową powstałą po usuniętym zębie. Obecność przetoki powoduje przedostawanie się płynów do nosa oraz zapalenie zatoki szczękowej dlatego zabieg wiąże się często z koniecznością usunięcia także zmian zapalnych z zatoki szczękowej.

Procedura wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym z dostępu przez jamę ustną.

W przypadku powstałego połączenia ustno-zatokowego bezpośrednio po ekstrakcji zęba możliwe jest zamknięcie takiego połączenia w znieczuleniu miejscowym bez operacji zatoki. Warunkiem jest  jednak przeprowadzenie zabiegu bezpośrednio po usunięciu zęba.

• przetoka ustno-zatokowa
  • połączenie ustno-zatokowe

• ostre zapalenie zatoki
  • ogólny zły stan chorego

Zabieg wykonuje się z dostępu przez jamę ustną. Odświeża się brzegi przetoki, unosi błonę śluzową, usuwa zmiany zapalne z zatoki szczękowej oraz przetoki. Następnie mobilizuje się płat zamykający przetokę i zaszywa połączenie.

Operacja zatoki szczękowej z dostępu Caldwell- Luc’a z jednoczesna plastyką połączenia ustno- zatokowego

• kontrole u lekarza prowadzącego, w celu usunięcia szwów
  • zapewnienie prawidłowej wilgotności jamy nosowej (stosować preparaty z soli morskiej)
  • unikanie wydmuchiwania nosa