Ocena: 4.9/5.0

Celem zabiegu jest usunięcie ze światła zatoki szczękowej polipowato zmienionej błony śluzowej, torbieli, guza torbielowatego czy ciała obcego (korzenia zęba, materiału endodontycznego, narzędzia stomatologicznego). Zabieg w części przypadków wykonuje się razem z ekstrakcją zęba lub zębów oraz zamknięciem przetoki ustno-zatokowej.

Procedura medyczna wykonywana w znieczuleniu ogólnym.

• przewlekłe zębopochodne zapalenie zatoki szczękowej oraz przewlekłe zapalenie po nieskutecznych zabiegach endoskopowych
  • torbiele zębopochodne szczęki i propagujące do zatoki szczękowej
  • ciała obce w zatoce szczękowej (korzenie zębów, materiał stomatologiczny)

• ogólny zły stan chorego

Zabieg polega na wykonaniu dostępu do zatoki w przedsionku jamy ustnej od wędzidełka wargi górnej do okolicy zębów trzonowych. Po wykonaniu dojścia usunięta zostaje zmieniona zapalnie błona śluzowa, mieszek torbieli bądź inna zmiana chorobowa. Kolejnym etapem zabiegu jest wytworzenie w przyśrodkowej ścianie zatoki szczękowej otworu do jamy nosa pod małżowiną nosową dolną, w celu polepszenia samooczyszczania zatoki. Ranę zaszywa się na szwami prostymi. Usunięte tkanki chorobowe przesyła się do badania histopatologicznego.

Operacja zatoki szczękowej metodą Caldwell-Luc'a

• w pierwszych tygodniach po zabiegu kąpiele na basenach, pobyt w saunie nie są wskazane
  • kontrole u lekarza prowadzącego, w celu usunięcia szwów
  • zapewnienie prawidłowej wilgotności jamy nosowej (stosować preparaty z soli morskiej)