FESS pełny/polipy

Funkcjonalna endoskopowa operacja zatok (FESS) stanowi podstawową metodę leczenia przewlekłego zapalenia zatok przynosowych, wykonywanych w naszym Szpitalu. Metoda ta przywraca prawidłową wentylację i drenaż zatok oraz zapewnia sprawny mechanizm oczyszczania jam zatok. Operacja wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym z dostępem przez otwory nosowe (nozdrza przednie) bez nacinania powłok skórnych twarzy lub śluzówki jamy ustnej.

FESS pełny/polipy, czyli endoskopowa operacja zatok przynosowych to zabieg z zastosowaniem mikrochirurgii. Dzięki zastosowaniu endoskopu optycznego wraz z zestawem mikrochirurgicznych narzędzi, możliwe jest precyzyjne usunięcie wszystkich nieprawidłowych zmian, blokujących drożność zatok przynosowych w tzw. kompleksie ujściowo-przewodowym, np. przerosty błony śluzowej, polipy oraz nieprawidłowe struktury kostne.

FESS Polega na udrażnianiu kompleksu ujściowo – przewodowego. Jest to miejsce w jamie nosowej do którego zbiegają się ujścia trzech zatok: czołowej, szczękowych i nosowych. Do prawidłowego funkcjonowania niezbędny jest ciągły drenaż i wentylacja zatok. Jeśli ujścia zostaną zablokowane, np. przez obrzęknięte tkanki w wyniku procesu zapalnego, pacjent zaczyna uskarżać się na przewlekłe, nawracające zapalenie zatok. W jamach zatok gromadzi się patologiczna wydzielina, która jest przyczyną dolegliwości.

• przewlekłe zapalenia zatok
  • torbiele, kostniaki, śluzowiaki zatok
  • ciała obce w zatokach
  • anomalie anatomiczne, prowadzące do częstszych infekcji

• ogólny zły stan chorego

Podczas zabiegu do jamy nosowej wprowadzany jest endoskop – niewielka, giętka rurka. Zakończona jest ona kamerą, dzięki czemu chirurg dostaje się do kompleksu ujściowo –przewodowego pod kontrolą wzroku. Może również ocenić pozostałe tkanki i struktury znajdujące się w jamie nosowej. Następnie wprowadzane są niewielkie narzędzia – mikronarzędzia, którymi precyzyjnie można usunąć zmienione tkanki. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym. Oszczędne usunięcie tkanek oraz przywrócony drenaż zatok sprzyjają szybkiemu powrotowi do zdrowia. Chory po operacji może wrócić do domu jeszcze tego samego dnia.

Endoskopowa operacja zatok przynosowych - FESS pełny/polipy

• ustąpienie objawów nawracających infekcji, zapalenia zatok
  • swobodny oddech
  • świetny efekt kosmetyczny po zabiegu - brak blizn na twarzy